• 0 0
  • 0

کمبود «روی» بدن را جدی بگیرید

پنج شنبه 8 فروردین 1392 ساعت 17:36
«روی» بعد از «آهن» بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است. این عنصر فعال کننده بیش از دهها آنزیم در بدن موجودات زنده است و در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می‌کند. بر اساس برخی آمار نیز، حدود 50 درصد کمخونیها حاصل کمبود هر دو عنصر آهن و روی است. با این حال، در کشور ما بیشتر به آهن تاکید میکنند و نقش مفید «روی» فراموش میشود.


کمبود « روی » در ایجاد خستگی زودهنگام نیز اثر دارد اما یکی از مهمترین عوارض کمبود آن در کاهش رشد جسمانی، تاخیر بهبودی زخمها و آسیبهای پوستی، ریزش مو، بی‌اشتهایی و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد، نارسایی بلوغ جنسی در مردان و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریهای عفونی است. اختلال در تفکر، رفتار، خلق و خو و نیز کاهش توانایی یادگیری حاصل از کمبود روی، نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است.

سلولهای بدن از گلوکز استفاده می‌کنند که در این میان عنصر «روی» نقشی موثر در جذب گلوکز از سوی سلولها را به عهده دارد. به همین دلیل در افرادی که قند خون آنها بالاست و از انسولین استفاده می‌کنند، نقش روی در کاهش میزان قند خون این افراد بی‌اثر نیست و همزمان با انسولین می‌تواند از دیابت و عوارض آن جلوگیری کند.
روی، یکی از عناصر تشکیل دهنده مینای دندان نیز به شمار میرود و کمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین کمبود آن در زنان باردار موجب زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و کاهش وزن نوزاد می‌شود. مصرف روی، در دوران بارداری بر زیبایی نوزاد نیز موثر است.
از نظر علم پزشکی، روی در معالجه بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرماخوردگی، آسم، دیابت، کمکاری غدد (خصوصا تیروئید)، آلزایمر، وزوز گوش، عفونت مثانه، درد عضلات، انواع سوختگی‌ها و نیز استرسهای عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

روی، بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود. منابع عمده سرشار از روی، صدف، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، غلات آسیاب نشده، حبوب، شیر و فرآورده‌های آن است؛ اما میوه‌ها و سبزیهایی با برگ سبز منابع فقیر این عنصرند. در صورت تشخیص پزشک و نیاز بدن، این عنصر به صورت قرص تجویز می‌شود. کمبود روی همچنین، افراد را دچار کوتاهی قد می‌کند.

>> شبکه بهداشت و درمان ری

به اشتراک گذاری
کد خبر : 978311602744524908
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته