• 10 0
  • 0

آشنایی با عوارض خوابیدن روی زمین

سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 04:22
خوابیدن روی زمین می‌تواند باعث ایجاد کمر درد، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان و حتی پیری زودرس شود.

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، خوابیدن روی زمین می‌تواند باعث بروز برخی بیماری های گوناگون شود که فرد حتی فکر آن را هم نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی‌متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد.

خوابیدن روی زمین می‌تواند باعث ایجاد کمردرد، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان و حتی پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن شود. یکی از بارزترین مشکلات خوابیدن روی زمین، ایجاد عارضه پوستی است. زیرا قدرت گرانش زمین باعث چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود.

البته اگر به هر دلیلی مجبور شدید روی زمین بخوابید، بهتر است از دو بالشت برای زیر ساق پاهایتان استفاده کنید تا خون کافی به مغزتان برسد. باید توجه داشته باشید که نمی‌توانید از هر نوع بالشت استفاده کنید زیرا اگر مناسب نباشد عوارض خود را دارد.

ذبیح‌اللّه حسن‌زاده متخصص ارتوپد درباره خوابیدن روی زمین، اظهار کرد: اگر به هر دلیلی تخت خواب ندارید و مجبور هستید روی زمین بخوابید، با رعایت کردن برخی نکات می‌توانید مانع بروز آسیب‌های جدی به سلامتی خود شوید.

وی افزود: ابتدا از تشک‌هایی مانند تشک‌های یوگا یا کف‌پوش‌های نازک که معمولاً در فروشگاه‌های ورزشی وجود دارند استفاده کنید. حتماً هنگام خوابیدن، روی خودتان را با پتو بپوشانید. هنگام خواب بیشتر از پیژامه‌ با ضخامت متوسط یا بسیار ضخیم استفاده کنید. در صورت گرم نشدن، برخی اوقات می‌توانید از جوراب استفاده کنید اما همیشه نمی‌توانید زیرا قلب دوم انسان پاهای اوست.

حسن‌زاده بیان کرد: حتماً نزدیک محل خواب‌تان بطری آب معدنی یا یک لیوان آب بگذارید. زیرا خوردن آب حین و بعد خواب موجب آبرسانی مناسب بدن می‌شود. برای آنکه سرتان در وضعیت راحتی قرار بگیرد، در شروع کار می‌توانید از یک بالش استفاده کنید، اما با گذر زمان سعی کنید هیچ بالشت یا کوسنی زیر سر خود قرار ندهید تا بهتر بتوانید از مزایای این حالت خوابیدن بهره‌مند شوید.

این متخصص ارتوپد افزود: دو ساعت قبل از خواب، در صورت نیاز، یک وعده‌ غذایی کوچک سالم بخورید. به هیچ عنوان با شکم گرسنه نخوابید، حتماً قبل از آنکه بخوابید مطمئن شوید معده‌تان به اندازه کافی خالی باشد. اما سعی کنید بین آخرین چیزی که می‌خورید و زمان خواب شب‌تان فاصله وجود داشته باشد و ماده غذایی که به عنوان وعده‌ مختصر قبل از خواب مصرف می‌کنید خوراکی سالمی باشد. خوراکی‌های سالم می‌توانند شامل ماست‌های کم‌چرب، میوه‌ها، آجیل خام، آب سبزیجات باشند؛ اما از میوه‌های دارای قند یا کالری زیاد مانند خارگیل یا انبه استفاده نکنید. اگر به وضعیتی رسیده‌اید که کاملاً احساس راحتی می‌کنید، تلاش کنید همیشه رو به پشت بخوابید یعنی روی شکم نخوابید.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 4050409973803348508
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته