• 29 22
  • 31

کوچک کردن شکم خیلی هم سخت نیست

چهارشنبه 22 خرداد 1392 ساعت 12:47
شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد، اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی،معتدل و همیشگی و 30 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی پیوسته در روز ممکن خواهد بود

نباید فراموش کرد که چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم ترین و هشدار دهنده ترین نوع چربی ها از نظر ایجاد مشکلات عروقی و قلبی و بیماری های متابولیکی در شخصی است که هرساله نیز بر بزرگی شکم وی افزوده می شود حتی بررسی ها نشان داده است که افزایش دور کمر آقایان بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در خانم ها بیشتر از ۸۹ سانتی متر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های عروق قلب یا سندرم متابولیک منجر می شود.

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز معتقد است که برای کوچک کردن شکم روش های انقباضی در جا بسیار موثر است که برای این منظور باید هر روز صبح پس از برخاستن از خواب 10 مرتبه عضلات شکم و پشت را، هر مرتبه به مدت 10 ثانیه منقبض و سپس از حالت انقباض خارج کرد.

چنین روشی اگر هر روز به طور پیوسته صورت بگیرد یک عادت شده و باعث سفتی شکم و جلوگیری از افتادگی آن می شود.

راه بروید

نکته ای که برای کوچک کردن شکم های بزرگ هرگز نباید از یاد ببرید، آن است که از بین بردن چربی های انباشته شده در ناحیه شکم، در مرحله نخست و پیش از هر چیز به داشتن رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی بازمی گردد.

به بیان دیگر مقاومت چربی ذخیره ای بدن در ناحیه شکم، فقط می تواند با رژیم لاغری و ورزش شکسته شود.

دکتر توانا در گفت وگو با جام جم با تاکید بر این که تنها راه از بین بردن چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است، افزود: پیاده روی پیوسته با سرعت معمولی یعنی نه بسیار تند و نه خیلی آرام و به شکلی که باعث افزایش ضربان قلب و تعرق شود، برای کسانی که دچار مشکل یا بیماری مفاصل نباشند، بهترین ورزش برای کوچک کردن شکم است. راهپیمایی برای کسی که آمادگی لازم برای ورزش کردن را ندارد، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز آغاز شود، اما بتدریج و پس از یک ماه این زمان می تواند به یک ساعت افزایش پیدا کند. همچنین بتدریج می توان در سطوحی با شیب کم پیاده روی کرد.

این متخصص طب فیزیکی با اشاره به موثرتر بودن دویدن در لاغری و آب کردن چربی های شکم نسبت به راه رفتن توضیح می دهد: دویدن به سوزاندن سریع تر چربی ها کمک می کند، اما برای افراد جوان تر یعنی حداکثر تا 45 سال توصیه می شود.

پس از زایمان، شکمتان را ببندید

اتفاقی که پس از دوران بارداری و زایمان برای بیشتر خانم ها می افتد به غیر از افزایش وزن و انباشت چربی شکمی، از دست رفتن قوام عضلات شکم است که به برآمدگی شکم و افتادگی آن منجر می شود. به بیان دیگر از آنجا که در جریان حاملگی و زایمان، عضلات شکم دچار کشیدگی و بریدگی در سزارین می شود، قوام این عضلات بشدت کاهش می یابد؛ اما آیا راه کار موثری برای جلوگیری از بزرگ شدن و افتادگی عضلات شکم پس از زایمان وجود دارد؟

دکتر توانا در پاسخ می گوید: بستن شکم، یک هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین می تواند در جلوگیری از افتادگی شکم و کمک به سفت شدن عضلات آن موثر باشد و نباید این تصور اشتباه که بستن زودهنگام شکم، باعث جوش نخوردن یا عفونت بخیه های ناشی از سزارین می شود، مانع بستن شکم پس از زایمان شود. در ادامه با انجام حرکات ورزشی شکم در کنار ورزش های هوازی و بویژه پیاده روی می توان عضلات شکم را تقویت کرد و آن را به شکل مطلوب باز گرداند.

البته متخصصان تاکید می کنند، گرچه انجام ورزش های مخصوص شکم، عضلات آن را تقویت می کند، ولی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش های هوازی نمی توان شاهد اثر مطلوب بر چربی شکم بود. بر این اساس می توان پس از زایمان، تحت نظر متخصص تغذیه از رژیم های مخصوص دوران شیردهی بهره برد.

ابتدا وزن کم کنید، سپس ورزش کنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی را انجام دهند، برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و بویژه پیاده روی پیوسته استفاده کرد. البته ورزش هایی چون دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه ثابت و حتی استفاده از تردمیل نیز با توجه به شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمانی و بویژه نداشتن مشکل مفاصل می تواند در از بین بردن چربی های شکم و پهلو بسیار موثر باشد.

اما آیا انجام این ورزش ها به افرادی که اضافه وزن زیاد دارند یا از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند نیز توصیه می شود؟

دکتر توانا در پاسخ می گوید: افرادی که وزن بالا دارند پیش از آغاز ورزش باید با بهره گیری از یک رژیم غذایی اصولی وزنشان را کاهش دهند. همچنین این افراد باید از ورزش های هوازی ملایم چون پیاده روی سبک شروع کرده و از انجام ورزش های مقاومتی که ضربان قلب را بشدت بالا می برد، پرهیز کنند. این امر در ارتباط با بیماران قلبی نیز درست است. همچنین بیماران قلبی نباید در گرما ورزش کنند، بلکه باید پیاده روی یا نرمش را به صبح زود موکول کنند. همچنین انجام حرکات دراز و نشست نیز به کسانی که مشکلات کمر دارند یا عضلات کمرشان ضعیف است به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

جام جم / پونه شیرازی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1079117681475184019
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 31 نظر )

سلام افرادی که ارتروز دارند وچربی شکم هم دارند چه ورزشی مناسبشونه؟
سلام دوستان. من قدم ۱۶۵ هست وزنم همیشه ۶۰ بود. حدود سه ساله حتی بجای اب نوشابه خوردم چون سردرد شدید میگیرم بعد از خوردن نوشابه ارومتر میشدم.الان شكمم خیلیییی بزرگ شده وزنمم شده ۶۷ خواهش میكنم بگید چجور شكمم رو اب كنم؟ ضمنا من مشكل مفصل زانو هم دارم
سلام طبیعتا خوردن نوشابه را كم كنید و برای سردردتان راه حل درمانی دیگری را مورد توجه قرار دهید . پرداختن به ورزش در جهت بالا رفتن سوخت و ساز بدن نیز به شما كمك می كند ، البته با رعایت مفصل زانو . پیشنهاد می كنیم زیر نظر متخصص ورزش را آغاز كنید و قبل از هر چیز مفصل زانو را تقویت كنید
میشه غیر از ورزش توصیه های دیگه هم بكنید اخه من ورزش میكنم ولی زیاد تأثیر نداره
سلام غیر از ورزش باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید و بویژه خوردن برنج را كنترل كنید .
من هر ماه وزنم بالا میره به صورتی كه در هشت ماه حدود شیش كیلو بالا رفتم اهل تنقلاتم نیستم ولی چرا وزنم ثابت نیست این عادیه كه وزن همیشه در حال افزایش باشه؟
آخرش میترکی
سلام من شكمم بزرگه شكم بندم سه ماه بستم دراز نشستم انجام دادم كوچك نشده چكار كنم شكمم اب بشه قدم صدو هفتاد دو وزنم هفتادو چهاره
بستن شكم یا استفاده از كمربند لاغری هیچ كمكی به شما كه نمیكنه بلكه به مقاوم شدن چربی های اون ناحیه به دلیل از دست دادن آب و متراكم شدن می انجامه، پس اول رژیم درست ، دوم تقسیم وعده های خوراكی روزانه به 6 وعده ، سوم مصرف آب بالا و در نهایت ورزش هوازی منظم. شما قد خوبی داری و این خودش میتونه امتیاز باشه ولی با هوازی نه با شكم زدن خالی، شكم زدن فقط به سفت شدن و فرم گرفتن كمك میكنه، فرایند سوختن چربیها نیاز به مصرف بالای كالری به همراه اكسیژن داره در حین ورزش با گرم نگه داشتن شكم میتونید به سرعت متابولیسم كمك كنید اما نه با محكم بستن یا حرارت دادن
سلام من با ورزش دویدن پیاده روی رژیم تو دوماه 8كم كردم از97رسیدم به89كیلو
سلام . به نظر من ادم اول باید بتونه كه نخوره بعد رژیم بگیره من یكم مشكل اعصاب دارم شاید بعضی ها مسخره كنن . اگر كم غذا بخورم عصبی میشم و همش فكر میكنم یه چیزی رو گم كردم و یا این كه وقتی ناراحت هستم بیش از اندازه غذا میخورم حتی اگر گرسنه نباشم خیلی دنبال راه چاره گشتم ولی پیدا نكردم 29 سالمه قدم 175 وزن 125
سلام منم دقیقا مشكل شما رو داشتم. این تمایل كاملا ذهنیه. یه كتاب خیلی كمكم كرد كتاب درمان شناختی رفتاری چاقی از انتشارات ارجمند. عالیه . من بعد از سال ها شكست برای لاغری بعد از خوندن این كتاب تونستم خیلی راحت در دو ماه 8 كیلو كم كنم موفق باشید
سلام شکم من بعد از زایمان دوقلو خیلی شل بد فرم است چه کار می خواهم شکمم سفت شود
دوس دارم شكمی صاف داشته باشم چكاركنم زوداب شود
اگه چربی زیاد ندارید روزی یك ربع ساعت هوازی بعلاوه 4 مدل حركت تقویتی شكم كه باید یك روز در میون انجام بشه رو در برنامه بذارید. اگر شكمها با وزنه باشه شكم زودتر شكل میگیره، با وزنه ولی تعداد كم در هر ست
سلام من ۱۱۰ كیلو بودم الان ۱۰ كیلو كم كردم بعداز زایمان
متاسفانه بیشترین عامل چاقی كم تحركی و مصرف غذاهای فست فود و گرفتن كالری زیاد میباشد برای كم كردن وزن باید تحرك داشته باشید و در صورت دسترسی به تردمیل بهترین ورزش برای كاهش وزن میباشد (با سرعت 4 تا 6) و در كنار ورزش كم كردن كالری. به این صورت كه وزن ایده ال خود را در 22 ضرب كنید و همین مقدار كالری را به صورت روزانه دریافت كنید (كالری مواد خوراكی در اكثر سایتها موجود است) البته مقدار مصرف كالری به قد و استخوانبندی و وزن بستگی دارد و روش بالا یك روش ساده میباشد .
من 18سال دارم باقد164ووزن95خیلی شكمم بزرگ دوسال ازدواج كردم ولی الان دوماه شروع به بارداری كردم ولی فعلاباردارنشدم ازاینورم چاقم دوس دارم لاغرشم خیلی میترسم.من قبل ازدواج 80كیلوبودم بعدازدواج نزدیك 20كیلوچاق شدم.توروخداكمكم كنید.
قدم 160 وزنم 54 خیلی خیلی شكم دارم چكار كنم ؟
شاید كم كاری تیروئد داری حتما ازمایش بده چون بزرگی شكمت نسبت به وزنت طبیعی نیست
جاااااان 54 كیلو خیلی خیلی شكم داری بدنت خیلی روفرمه عزیز
تشكر از نظر نیك شما
سلام ممنون ازراهنمایهایتان.
 

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته