• جادوی ماندگار «بینوایان»

    «بینوایان» شاهکار ادبی کلاسیک ویکتور هوگو، فقط در دنیای ادبیات نیست که جایگاه ویژه‌‌ای دارد، دنیای سینما هم این داستان پر تنش تاریخی را بسیار دوست دارد و در تمام سال‌های حیات خود، بارها دست به تولید نسخه‌های سینمایی از آن زده است. نوول کلاسیک بینوایان را هوگو برای اولین بار در سال 1862 منتشر کرد.

  • وقف، چشمه همیشه جاری

    وقف در لغت‌نامه‌ها به معنای ایستادن (به حالت ایستاده ماندن و آرام گرفتن) است و همچنین گفته‌اند وقف اصطلاحا حبس کردن عین ملک یا مالی است که منافع آن در امور عام‌المنفعه مصرف شود که کلام‌الله مجید از آن به عنوان «حبس‌العین و تسبیل‌المنفعه» تعبیر کرده است.

  • نیمی از فیلم‌های سال 91 اکران نشدند

    از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 35 فیلم سینمایی به اکران عمومی در آمده است، و این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع زمانی یعنی تا ابتدای دی ماه، 56 فیلم سینمایی روی پرده سینماها رفته بود.

  • پیرمرد 77 ساله‌ای که بازنشسته نمی‌شود

    سینماگر شوخ و شنگ و فیلسوف‌مآب هنوز به نیویورکی‌بودن خود می‌نازد. او هنوز هم جایی را بهتر از این شهر همیشه بیدار برای فعالیت‌های هنری‌اش نمی‌شناسد، اما حالا چند وقتی است فیلم‌هایش نه‌تنها در این شهر نیست، بلکه بسیاری از تورهای گردشگری دنیا را به واسطه فیلم‌هایش تکان داده است. از لندن و بارسلون بگیرید تا پاریس و البته رم.

  • بیداری اسلامی و حکومت در جهان عرب

    نویسنده متن زیر یکی از اندیشمندان بزرگ عربستان سعودی است. وی سالیانی است از اندیشه‌های وهابیت فاصله گرفته و روزبه‌روز به اندیشه‌های مکتب اهل‌بیت نزدیک شده است.

  • نگاهی به کشف حجاب

    زخمی بر پیکره فرهنگ ایرانی

    از میان برنامه‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی که در دوران سلطنت رضاخان پهلوی به اجرا درآمد، هیچ برنامه‌ای به اندازه کشف حجاب زنان جنجال‌برانگیز و با مقاومت یکپارچه جامعه ایران روبه‌رو نشد. حتی اکنون که 74 سال از آن واقعه می‌گذرد، بحث در این باره همچنان ادامه دارد.

  • باغ فردوس آینه سینمای ایران

    از میدان تجریش که به سمت پارک وی بیایید، محله‌ای قدیمی در شمال تهران قرار دارد به نام باغ فردوس. باغ فردوس یکی از چند باغ بزرگی است که سال‌های سال در شمالی‌ترین نقطه پایتخت قرار داشت و امروز فقط نامی از آنها باقی مانده است. اما در همین محله باغ فردوس عمارت زیبایی قرار دارد که برای اهالی سینما رنگ و بوی دیگری دارد؛ رنگ و بویی به قدمت تاریخ هنر سینما در ایران.

  • پابه پای عشق

    کربلا منتظر است

    وقتی از حرم امیرمومنان علی(ع) خارج می‌شوی و در زمره عزاداران اربعین قرار می‌گیری پا به پای آنان قدم برمی‌داری بی‌اختیار گریه می‌کنی و هق‌هق گریه‌ها را در لابه‌لای نخ‌های چفیه سیاه رنگی که بر گردن آویخته‌ای پنهان می‌کنی، شاید جواز حرکت را از بدر گرفته باشی که به زیارت می‌روی و در کنار زائران قرار می‌گیری شاید هم در کارنامه عزاداری محرم کاری کرده بودی که کربلایی شدی.

  • نگاهی به زندگی آقا مجتبی تهرانی

    مجتهدی که شب قدر روضه آخرش را خواند

    ماه رمضان امسال و در شب‌های قدر، وقتی آقا مجتبی تهرانی بالای منبر گریست و گفت که شأن اجتهادش را به کناری گذاشته و می‌خواهد خودش روضه مظلومیت علی و آل علی را بخواند، همه مریدانش می‌دانستند که امسال سال دیگری برای این بزرگ معلم اخلاق است؛ شاید برای همین بود که هرکسی از آن مجلس بیرون می‌آمد با چشم‌های سرخ از اشک می‌گفت: آقا مجتبی انگار روضه آخرش را می‌خواند.

  • نور، صدا، موسیقی

    موسیقی که نباشد فیلم چیزی کم دارد. پر از سکوت می‌شود و این سکوت‌ها جمع می‌شود و مخاطب را آزار می‌دهد. از این روست که امروزه موسیقی فیلم یکی از بخش‌های پراهمیت هر فیلمی محسوب می‌شود؛ بخشی که به نوعی کامل‌کننده ارتباط میان مخاطب و فیلم است و می‌توان گفت حلقه اتصال بین آنهاست.

  • کلانشهر بی‌مجسمه

    نگارخانه برگ این روزها میزبان هنرمندان مجسمه‌سازی است که قرار شده هنرشان طی سال‌های آینده هرکدام در گوشه‌ای از شهر بنشیند و هر یک از آنها رنگ و روحی بدمد به شهری که زیستن به دور از تنش و آلودگی و استرس به آرزویی برای مردمانش تبدیل شده است.

  • تنهایی در سینمای ایران چگونه به تصویر کشیده شده است

    «با صدهزار مردم تنهایی‌‌/‌‌ بی‌صدهزار مردم تنهایی» این بیت زیبای رودکی در هزار سال پیش ‌ـ‌ که ظاهرا شعر مورد علاقه غلامحسین ساعدی هم بوده‌ ـ‌ احتمالا از قدیمی‌ترین اشاره‌ها به تنهایی انسان در فرهنگ کهن ماست.

  • مهدویت، سرمایه فرهنگی بزرگ

    از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی و دینی ما شیعیان، باور به وجود ​امام زمان​ است. مهدویت در بستر تشیع، رابطه شیعه را با دین و ماوراء در هر زمان محفوظ نگاه می‌دارد. کیفیت این آموزه و سرمایه فکری امروزه در جامعه زیاد به بحث گذاشته شده و به همین منظور در اینجا به بررسی یکی از خطرات عدم رهیافت دقیق به این آموزه پرداخته می‌شود.