• 0

دو سانحه دلخراش هوايي در يک سال - جام جم پرسيد؛ مقصرکيست ؛سازمان هواپيمايي مي گويد؛نمي دانيم

چهارشنبه 24 بهمن 1380 ساعت 21:33
رضا جعفرزاده ، مدیر کل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما، درباره سقوط هواپیمای توپولف ، پاسخگوی پرسشهای ما بود متن این گفت و شنود در پی می آید
مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری برای 2 سانحه هوایی در سال جاری چه توضیحی برای مردم و خانواده قربانیان دارند؛نمی دانم ؛ موضوعی که در شرایط حاضر می توان به آن اشاره کرد، این است که ابتدا باید دلایل سقوط هواپیمای توپولف را مشخص کرد و آن گاه در این خصوص به اظهارنظر پرداخت ؛ زیرا عوامل مختلفی وجود دارد که هرکدام می تواند منجر به بروز یک حادثه شود. باید منتظر ماند و با بررسی جعبه سیاه مشخص کرد،چه عواملی موجب این سقوط شده است.مردم ما پاسخ صریح می خواهند. بررسی سازمان هواپیمایی کشوری و نتیجه به دست آمده تحقیقات درباره سقوط توپولف چه بوده است؛ای کاش سوال می کردید چرا سانحه هوایی در ایران اتفاق می افتد؛ آن وقت می توان به این جمع بندی رسید که میزان این سوانح با حمل ونقل مسافر در2 سال گذشته ارتباط تنگاتنگ دارد. ما هم اکنون در حال بررسی هستیم ؛ کما این که شما مشاهده کردید پس از سقوط یاک 40 در استان گلستان ، ما توضیحات لازم را به مردم ارایه کردیم و مطمئنا با پیداشدن جعبه سیاه ، ستاد ویژه بررسی حوادث پاسخ مناسب را ارایه خواهد کرد و ما باید تا پیداشدن این جعبه که حاوی مکالمات خلبان با برج مراقبت است، صبر کنیم.یعنی سقوط2 هواپیما، آن هم در یک سال ، توضیحی ندارد؛اول اجازه دهید علت سانحه روشن شود، تا اگر به دلیل مشابهت در سقوط صورت گرفته باشد، آن وقت ما را محاکمه کنید.برخی از کارشناسان صنایع حمل و نقل هوایی معتقدند که هواپیماهای توپولف کارایی لازم را ندارد؛ به طوری که از نگاه آمار و ارقام ، از ژانویه سال 1973 که اولین سانحه توپولف در کیف اکراین اتفاق افتاد، تا دوم فوریه 2002 که از این نوع هواپیما در خرم آباد سقوط کرد،58 هواپیمای توپولف در نقاط مختلف جهان سقوط کرده است ؛ آیا این هواپیماها از رده خارج نیست؛من متخصص استاندارد پرواز نیستم و براساس اطلاعاتی که در اختیار من قرار گرفته است ، این هواپیما از رده خارج نیست . پس از تحویل هواپیما، آزمایش های مختلفی روی آن صورت می گیرد؛ به طوری که همین هواپیما که در ارتفاعات سفیدکوه سقوط کرد، ماه گذشته انواع آزمایش ها را پشت سر گذاشته است و با انجام 12 هزار و613 ساعت پرواز، کارایی خود را نشان داده است و کنترل 600 ساعته آن نیز اخیرا انجام شده است.این هواپیما مستقیما از روسیه خریداری شده است یا این که از طریق کشور ثالث در اختیار ناوگان حمل و نقل هوایی کشور قرار گرفته است من در این باره اطلاعی ندارم و موارد لازم پس از بررسی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.آخرین کلماتی که میان خلبان و برج مراقبت رد و بدل شده ، چه بوده است؛در پی سقوط این هواپیما، ستاد ویژه بررسی سوانح ، تحقیقات خود را آغاز کرد و ظاهرا آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ، اعلام ارتفاع بوده است که خلبان خطاب به برج اعلام می کند: ما هم اکنون در ارتفاع 9 هزار پایی هستیم و چند دقیقه دیگر در فرودگاه خرم آباد به زمین خواهیم نشست.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 668024589891850526
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: