• 0

با گسترش برچسب هاي ديجيتالي روي سي دي هاي صوتي آغاز شد

سه شنبه 22 آبان 1380 ساعت 11:56
چندی است که بازار سی دی های صوتی به دلیل رواج برچسب های دیجیتال برای جلوگیری از کپی های غیرقانونی توسط شرکتهای سازنده دچار تحول اساسی شده است
در این میان شرکت سونی پیشتاز رواج این برچسب های دیجیتال است و با فناوری پیشرفته خود، به جنگ علیه قفل شکنان سی دی رفته است.این سی دی های صوتی به هیچ وجه در رایانه قابل کپی نیستند و سازندگان طوری آن را طراحی کرده اند که تنها با پخش کننده های صوتی قابل اجرا خواهند بود و این یعنی دهن کجی به قفل شکنان نابغه ای که هراز چندگاه با شکستن این سی دی ها، هوش خود را به رخ می کشیدند. اما اوضاع این بار کاملا بر ضد آنهاست . دیگر از کپی کردن و شکستن خبری نیست ؛ چرا که برنامه های موجود روی سی دی صوتی ، بسیار سخت و پیچیده طراحی شده است و تمام فناوری آن دیجتیالی است.دراین میان اتحاد5 شرکت سونی،بی ام جی ،یو اس ،جی ای وی ایی و زومبا بسیار جالب است . آنها با یکدیگر قرار گذاشته اند تا به طور موازی از این برچسب ها روی آلبوم های صوتی خود استفاده کنند که این امر در بغرنج تر شدن این بازار موثر بوده است.در حال حاضر این فناوری جدید به دست قفل شکنان افتاده است و آنها به سختی در تلاش برای نابودی آنند.Vivendi یکی دیگر از شرکتهای سازنده آهنگ می گوید در سال جدید از این فناوری روی سی دی های خود به نحو احسن استفاده خواهد کرد.Music Warner با احتیاط قدم برداشته است و هنوز در حال مطالعه این برچسب هاست ؛ اما سخنگوی آن ، از استفاده قریب الوقوع آن روی محصولات جدید خبر داده است . بیش از250 هزارسی دی از این طریق در بازار فروخته شده است و مشتریان از آن راضی بوده اند. شرکتهای Macrovision وsunncomm در برنامه های آتی خود قرار است تمام سی دی های ارائه شده به بازار را تحت این قوانین عرضه کنند.اما قفل شکنان با کیفهای الکترونیکی و ابزار مخصوص خود بیکار ننشسته اند و مترصدند تا هر طور شده علیه این برچسب ها اقدام کنند.برخی از خریداران سی دی نیز از این وضعیت شاکی اند، مثلا خانم دلیس در کالیفرنیا از این که نمی تواند سی دی خریداری شده اش را روی رایانه خود بشنود، بسیار آزرده خاطر شده است . او این کار شرکتهای سازنده را یک تجارت غیرمنصفانه خوانده و از دادگاه خواسته است تا علیه این اعمال محدودیت ، به شرکتهای مذکور فشار بیاورد.حتی زمانی که دلیس خواست با اتصال بر خطOnline )( به وب سایت سازنده آهنگ ، آهنگها را به طریقی روی رایانه خود ذخیره کند نیز با مشکل روبه رو شد و تنها پس از ارائه محرمانه ترین اطلاعات شخصی خود، توانست آهنگها را روی رایانه اش ذخیره کند و از همین رو از این شرکت به دلیل دریافت غیرقانونی اطلاعات شخصی وی ، به دادگاه شکایت کرد.مدیر شرکت موزیک سیتی که علیه آن شکایت شده است ، می گوید: ما تنها از خریداران می خواهیم آدرس ایمیل خود را به ما بدهند تا در اسرع وقت اجازه ذخیره کردن Download )( را به آنها بدهیم . اما راتگین موکل خانم دلیس می گوید: ماشین های موزیک سیتی بدون اجازه می توانند در رایانه شخص خریدار نفوذ کرده و اطلاعات محرمانه وی را چک کنند که این امر خلاف قانون است و شرکت باید پاسخگوی خسارات ناشی از این کار باشد.شرکتهای سازنده ، این گونه شکایات را جنجال بیخود می دانند؛ زیرا اکثر آنها در وب سایتشان اجازه ذخیره کردن آسان را به کاربر خریدار داده اند. روی تمام سی دی های فروشی عبارت "عدم استفاده در رایانه " به چشم می خورد و آنها سعی کرده اند این نکته را به خریداران گوشزد کنند.در واقع این برچسب ها اجازه هرگونه تبدیل یک Track به mp3 و... را سلب کرده اند. قوانین امریکا در این زمینه متعلق به 3 دهه قبل است و قوانین الکترونیکی این کشور چندان با علم روز مطابقت ندارد.سونی وVivendi برای توسعه برچسب خود می خواهند با کمک مایکروسافت از فرمت WMA و نیز فناوری DRM برای ارتقای سطح ایمنی محصولاتشان استفاده کنند. از سوی دیگر درایوهای CDRom - وRom Dvd - با هم سازگاری ندارند و این خود مشکل بزرگ دیگری است که سازندگان باید به آن توجه کنند. با این اوصاف خریداران فقط روی برخی از پخش کننده های مخصوص می توانند آهنگ های خود را گوش کنند که این امر بسیار آزاردهنده است.
به اشتراک گذاری
کد خبر : 667944757874355341
برچسب‌ها :
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: