• 0 0
  • 0

نگاه مدیریت منطقه ای در مجلس از عوامل عدم تحقق سیاست های ابلاغی است

پنج شنبه 2 اسفند 1397 ساعت 13:34
گفتگوی ویژه اقتصادی با حضور نمایندگان دولت، نماینده مجلس مجلس شورای اسلامی و کارشناسان مسائل اقتصادی با محوریت عملکرد دولت در مورد اجرای سیاست های ابلاغی نظام از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش جام جم آنلاین، نشست گفتگوی اقتصادی با موضوع عملکرد دولت در راستای سیاست های ابلاغی نظام از سوی مقام معظم رهبری چهارشنبه اول اسفند ماه در رادیو گفتگو با حضور مهندس عبدالهاشم حسن نیا (معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور)، مهندس علیرضا دائمی(قائم مقام پیشین وزارت نیرو)، دکترغلامرضا طهماسبی(قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی)، مهندس فرشاد مقیمی(معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت)، علی قربانی(عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس)، آقای علی مسعودی کارشناس مسائل اقتصادی و خبرنگار جام جم آنلاین برگزار شد.

مهندس عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی بیان داشت: در ۴۰ سال اخیر در بخش توسعه ی شبکه ی زیر ساختی جاده های کشور و نیز بخش ناوگان اقدامات خوبی صورت گرفت بعبارت دیگر نسبت به پایان سال ۱۳۵۶ طول راه های کشور تقریبا ۴۰۰ درشد افزایش یافته است.

حسن نیا افزود: این در حالی است که ناوگان های حمل و نقل عمومی اعم از بار مسافر،نسبت به گذشته افزایشی هزار درصدی نشان داده است.

وی تصریح کرد: در خصوص شبکه آزاد راه ناگفته نماند که ما قبل از انقلاب اصلا آزاد راه نداشتیم در حالی که امروز ۲۸۰۰ کیلومتر آزاد راه در اختیار داریم.

ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به اینکه ایران ۱۸ هزار کیلومتر شبکه ی بزرگراهی دارد، تصریح کرد: این رقم با زمان قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست زیرا ما پیشرفت های بسیار عظیمی در این زمینه داریم و سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب خواهان افزایش این دستاوردهاست.

حسن نیا خاطر نشان کرد: با آنکه بخش حمل و نقل و جاده ای کشور نیازمند اقدامات اساسی و زیربنایی است امروز در بخش راه و توسعه ی زیرساختی قریب ۱۲ هزار شرکت تخصصی در اختیار داریم که کلیه ی فعالیت هایش با ناوگان بخش خصوصی انجام می پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ایران ۲۸ آزاد راه دارد تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق و بعبارت دیگر ۹۰ درصد از زیر ساخت های حمل و نقل کشور(شامل نگهداری و ساخت)و نیز آزاد راه ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیان داشت: کشور ما با گستردگی خاص، پراکندگی و اسکان جمعیتی در سلسله کوههای شمال و جنوب البرز و نیز شرق و غرب زاگرس هنوز سیستم حمل و نقل اش آنطور که باید توسعه پیدا نکرده و تقریبا ۹۱ درصد از حمل و نقل کشور جاده ای است.

وی در خصوص توسعه زیر ساخت ها اظهار داشت: تا امروز دولت های محترم تا آنجا که توان داشته اند تلاش کرده اند (و صد البته دولت خاصی مد نظر بنده نیست) بطوریکه طبق آمارهای منتشر شده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار بدون استثنا صاحب جاده اند و ان شاءالله تا پایان دولت تدبیر و امید تقریبا تمام خانواده های بالای ۲۰ خانوار از جاده آسفالته برخوردار خواهند شد.

حسن نیا با بیان اینکه ما در بخش کمیّت پروژه ها موفق عمل کرده ایم افزود: در بخش کیفیت کارها شاید کاستی هایی وجود داشته باشد اما نباید از یاد برد که پیش از انقلاب ما صرفا یک پایانه ی مرزی به نام مرز بازرگان داشتیم در حالی که امروز این عدد به ۲۷ پایانه ی مرزی ارتقاء یافته است.

وی خاطر نشان کرد: تمام زیر ساخت ها از محل اعتبارات عمرانی تامین گردیده که پیشرفت چشمگیری نیز داشته است.

حسن نیا تاکید کرد: وجود نوسانات و شرایط اقتصادی بسیار بد کشور بین ما و آن میزان از توسعه مورد انتظار بسیار فاصله انداخته است.

وی در پایان اذعان کرد: تعداد آزاد راه دولتی در کشور بسیار کم است و امروز ناوگان حمل و نقل بخش خصوصی با ۴۰۰ هزار دستگاه حمل بار و ۱۰۰ هزار ناوگان مسافری به خدمات رسانی مشغول اند.

در ادامه مهندس علیرضا دائمی قائم مقام پیشین وزارت نیرو در این گفتگو با اشاره به رشد ایران طی دهه های گذشته، تصریح کرد: اگر بخواهیم بگوییم کشور از لحاظ زیر ساخت ها و توسعه ی صنعت رشد کرده قطعا اینگونه بوده است ضمن اینکه آمار و ارقامی که توسط مجموعه هایی نظیر بانک جهانی و صندوق جهانی پول منتشر می شود نشان دهنده ی رشد ایران طیّ دهه های گذشته است لذا بعنوان خبری قطعی می توان آن را پذیرفت.

وی خاطر نشان کرد: نصب نیروگاه های ما در آستانه ی انقلاب اسلامی ۸ هزار مگا وات بوده در حالی که اکنون به ۸۰ هزار مگا وات رسیده است.

دائمی افزود: ما امروز مدعی هستیم که تمام مناطق کشور زیر پوشش آب و برق است و نیز تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار (روستاهای فصلی) به آب و برق دسترسی کامل دارند.

وی متروی شهر تهران را طولانی ترین مترو در مقایسه با ابر شهرهای دنیا خواند و تصریح کرد: در خصوص سایر صنایع مهم و زیر ساختی کشور نیز پیشرفت داشته ایم به عنوان مثال اخیرا سیلابی در استان خوزستان به راه افتاد که اگر مخازن سدهایی که بعد از انقلاب احداث شدند را در اختیار نداشتیم با فاجعه ای بزرگ روبرو می شدیم.

دائمی با تصریح این مطلب که تحقق رشد کشور دستاوردی انکار ناپذیر است افزود: ایران حداقل حدود ۴ الی ۵ درصد در هر سال رشد داشته است اما نکته ی اصلی اینجاست که آیا ما باید از شرایط موجود رضایت داشته باشیم؟

قائم مقام پیشین وزارت نیرو در ادامه افزود: پاسخ ما به این سوال اصلا مثبت نیست زیرا توقع مردم بیش از این آمار و ارقام است کما اینکه برنامه های کل کشور و نیز دولت محترم بیش از اینها بوده است.

وی اذعان کرد: ما در برنامه ی ششم و افق ۱۴۰۴ رشد ۸ و ۶ دهم درصدی را پیش بینی کرده بودیم در صورتی که متوسط رشد کشور در حال حاضر صرفا ۴ درصد می باشد.

دائمی ضمن تاکید بر اینکه ما از رشد مورد انتظار بسیار عقب هستیم خاطر نشان کرد: حال و هوای اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و این در حالی است که دولت وابستگی شدیدی به اقتصاد نفتی دارد البته حجیم و بزرگ بودن دولت را نیز نمی توان از خاطر برد.

وی اقتصاد ایران را کاملا دولتی توصیف کرد و افزود: هنوز خیلی کار در کشور هست که باید انجام داد و اگر بخواهیم موانع موجود بر سر راه دولت در اجرای سیاست های ابلاغی را برشماریم تطابق برنامه و عملکرد موضوع بسیار مهمی به نظر می رسد.

دائمی گفت: من اعتقاد ندارم که دولت به تنهایی می توانست از موانع تحقق سیاست ها عبور کند زیرا بعنوان مثال در مجلس شورای اسلامی اینطور نیست که طرح های عمرانی ما به صرف پیشنهاد دولت جلو برود.

وی با بیان اینکه نگاه کاملا منطقه ای در جو مجلس شورای اسلامی حاکم است اظهار داشت: ما عملا نسبت به اجرای سیاست های ابلاغی شکاف داریم ضمن آنکه در زمینه های مباحث انسانی و نیز استفاده از منابع طبیعی(نظیر آب،زمین،هوا،معادن و...) با سیاست های ابلاغی منطبق نیستیم لذا باید به تحولی در رفتار مدیریت اقتصادی کشور صورت گیرد.

دائمی در پایان اظهارات خود اذعان کرد: اگر اقتصاد ما مبتنی بر تولید داخل و عدم وابستگی به خارج بود امروز با کاهش صادرات نفتی و افزایش قیمت ارز نباید صنایع کشور با فزایش قیمت بسیار جدی روبرو می شد لذا هنوز آن وابستگی مضر از گُرده ی اقتصاد بیمار ایران برداشته نشده است.

همچنین در ادامه دکتر غلامرضا طهماسبی قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: سیاست های ابلاغی معظم له در حوزه ی کشاورزی بسیار روشن بوده و پیرامون موضوعات خطیری نظیر تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید داخل و نیز بومی سازی تولیدات است که از درجه ی اهمیت بسیار بالایی برخورداراند.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت هایی که بخش کشاورزی کشور با آن روبروست و نیز محدودیت هایی که طیّ سالهای آتی (به علت تغییر اقلیم و نیز گرم شدن زمین کره ی زمین) با آنها روبرو خواهیم بود به جد می توان گفت سیاست های ابلاغ شده ی مقام معظم رهبری مدّ ظله العالی در بخش جهاد کشاورزی کاملا در جهتی است که ما بتوانیم با استفاده از پتانسیل های داخلی امنیت غذایی کشور را تامین نماییم.

ریاست مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: محدودیت هایی که در منابع تولید (نظیر آب،خاک و سایر شرایط خاص) با آن مواجه هستیم، لزوم دانش بنیان شدن بخش کشاورزی را پر رنگ تر می کند ضمن آنکه دانش بنیان شدن بخش کشاورزی مهم ترین مسیر تحقق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

طهماسبی خاطر نشان کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی علیرغم تحریم های ظالمانه ای که به منظور تحت فشار قرار دادن ملت ایران بر ما تحمیل شده، در راستای تکیه زدن بر دانش بومی داخلی و توانمندی های آن (با هدف تامین امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه) تلاش هایی انجام داده ایم.

وی با ابراز خوشبختی از اینکه بخش عمده ی غذای مورد نیاز کشور توسط کشاورزان زحمت کش تدارک دیده می شود، گفت: می توانم بگویم در خصوص تامین غذای مردم مشکلی وجود ندارد ضمن آنکه تلاش هایی نیز انجام شده که بتوانیم تحقیقات و دانش فنی تولید شده در کشور را به بخش تولید منتقل کنیم لذا چنین عملیاتی بسیار به کمک کرده است تا در زمینه تامین غذا به رغم تحریم های دشمن خیلی تحت فشار نباشیم.

طهماسبی گفت: البته وجود مشکلات و مسائلی که طیّ هفته های اخیر گریبان مردم را گرفته و نیز افزایش نرخ برخی نهاده های مورد نیاز و اساسی در بخش کشاورزی را نمی توان نادیده گرفت اما خوشبختانه باید گفت بخش عمده ی غذای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می شود.

وی با تاکید بر مبارزه با توطئه های دشمنان بوسیله دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، افزود: تمام تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی کشور در این خلاصه می شود که بتوانیم با تحقق عملیات دانش بنیان کردن بخش کشاورزی بر محدودیت هایی که بواسطه ی توطئه های دشمنان بر ما چیره شده غلبه کنیم.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3640064419709451604
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: